Давайте говорити компліменти!

Є багато способів позитивного впливу на дитину, за допомогою яких досягаються різні виховні цілі. Дорослі досить часто користуються ними, не завжди усвідомлюючи, які результати дає той чи інший спосіб. Грамотне заохочення дітей може робити чудеса — мотивувати їх на потрібні дії, посилювати позитивні якості, підвищувати впевненість у собі, допомагати засвоювати правила поведінки в соціумі. У той же час, якщо вибрати невідповідний ситуації спосіб заохочення чи використовувати постійно лише один з них, то можна отримати результат прямо протилежний тому, який ми очікували.

Мабуть, самий ефективний метод морального заохочення — комплімент.
Комплімент-вміння побачити, помітити і назвати проявлені в дії якості або риси характеру людини. Переваги компліменту полягають в тому, що він, якщо  сказаний правильно, допомагає підсилити, напрацювати позитивні якості дитини, оскільки комплімент завжди спрямований на особистість. При спілкуванні ми використовуємо різні види компліментів, але частіше всього три.
Комплімент, спрямований на особистість безпосередньо — на проявлені риси характеру, якості, навички, вміння.
— Сашко, ти в мене такий самостійний — сам помив посуд. Вмієш ти брати відповідальність на себе і бути дієвим.
— Ігорчику, вчора ти подбав про свою сестру, погуляв з нею на вулиці. Ти дуже добрий і відповідальний.
— Дивись, Миколо, ти за 40 хвилин вивчив всі уроки. Вмієш ти розпочату справу довести до кінця. Який ти в мене цілеспрямований, грунтовний.
— Васильку, ти дуже розумний, кмітливий хлопчик. Ти вирішив дуже важке завдання.
— Ах, Іринко, як ти гарно й виразно розповідаєш вірші. Ти така творча одухотворена особистість.
Компліменти цього виду завжди вимагають промовляння дій і вчинків дитини, на підставі яких дорослий може зробити висновок про наявність тієї чи іншої якості. Ми говоримо комплімент і пояснюємо, на підставі чого ми заохочуємо їм дитини. Без цього комплімент стає «ненаповненим», він не акцентує увагу на певній якості, не посилює його і перетворюється, у кращому випадку, просто в похвалу, а в гіршому — на лестощі. Комплімент, спрямований на особистість через зовнішність чи предмети, які належать дитині.
— О, Мишко, яка в тебе велика машина. Такою машиною може управляти тільки сильний і впевнений в собі хлопчик.
— Ларисочко, як вдало ти підібрала колготки й туфельки для своєї ляльки. Все під колір  суконки і очей, їй підходить. Ти вмієш бути уважною до себе та інших.
— Володю, яка в тебе гарна книжка. Новенька, чистенька. Значить ти акуратний  хлопчик.
— Ого, Славко, який у тебе калькулятор. Кнопок скільки різних. Мабуть, ти розумний і добре працюєш головою, раз у тебе такий багатофункціональний прилад.
Ми часто помічаємо нові або красиві речі, якими користуються діти, і говоримо їм про це, не роблячи акценту на саму дитину, на його якостях. «Наталко, яке гарне у тебе плаття», — а далі що? Сукню помітили, а Наталочка  тут до чого? Зачіска, чисті руки, вміння підібрати одяг зі свого гардеробу, доглянуты ляльки, машинки працюють, чисті книжки, гарні камінчики — все це можливість розгледіти особистість дитини. Навіть якщо десь і є участь дорослих, комплімент потрібно сказати все одно дитині.
Неправильно:
— Яку гарну футболочку купила тобі бабуся. Видно любить сильно тебе, так, Антоне?
Правильно:
— Антоне, ти, мабуть, дуже сильно любиш свою бабусю, якщо вона купила тобі таку красиву футболку.
Комплімент, спрямований на особистість через почуття і відчуття, які я відчуваю при спілкуванні з тобою.
— Катю, мені так з тобою спокійно і добре, ти завжди готова прийти мені на допомогу.
— Сергійку, поруч з тобою у мене з’являється стільки енергії. Мені здається, разом з тобою я можу гори звернути.
— Лізонько, коли ти поруч, я відчуваю, що мені всі труднощі та завдання по плечу.
Говорячи про свої відчуття, ми опосередковано говоримо про якості дитини. А це вселяє в нього впевненість і підсилює навіть найменші прояви якостей, які ми, не називаючи, лише маємо на увазі.
У компліменті ми називаємо позитивні риси, навички та вміння дитини. Вони, в свою чергу, можуть проявлятися тільки в результаті певних дій і вчинків. Відповідно до цього можна виділити чотири етапи компліментів:
Комплімент за бажання діяти
— Степане, ти хочеш записатися в секцію баскетболу? Значить, ти любиш себе — дбаєш про свою форму і своє здоров’я. Твій вибір говорить про те, що ти вмієш самостійно приймати рішення і брати відповідальність на себе.
— Кирило, у тебе є бажання сходити завтра до бабусі? Це говорить про те, що ти дбайливий і уважний по відношенню до інших.
Комплімент за бажання діяти збільшує у дитини енергію цього бажання, підвищує упевненість в собі, допомагає утвердитися в правильності обраного рішення. Ми привчаємо дитину хотіти і бажати, і самому самостійно досягати своїх бажань, не побоюючись, того, що будь-які бажання можуть бути недосяжними. Тепер  їй буде набагато простіше зробити перший крок і почати діяти.
Комплімент за початок дії
-Як, Степане, баскетбол? Ходив сьогодні на перше тренування?Вмієш ти досягати бажаного. Ти рішучий, не відступаєш від своїх слів. З’явилося бажання, захотів — зробив перший крок.
— Ти куди збираєшся, Кирило? До бабусі поїхав? Який ти дієвий і рішучий. Твої слова не розходяться з ділом, ти вмієш взяти відповідальність на себе.
Комплімент за початок дії підсилює дієвість і рішучість дитини, розвиває ініціативність, привчає до вміння брати відповідальність на себе. Підбадьорюючи компліментом його позитивні починання, ми допомагаємо дитині без сумнівів продовжувати діяти, підвищуємо в дитині впевненість, налаштовуємо його на тривалість дії.
Комплімент за тривалість дії
—   Степане, ти третій місяць ходиш на секцію баскетболу, не пропускаючи жодного заняття. Який ти дієвий, наполегливий.Який ти цілеспрямований.
— Кирило, ти за цей місяць вп’яте їдеш до бабусі. Який ти постійний, турботливий. Ти у мене дуже активний, все встигаєш.
Миття посуду, прибирання в квартирі, збирання іграшок, навчання в школі, уроки музики — не завжди і не у всіх дітей викликають радісні емоції. Коли ми робимо акцент не на результат, а на саму дію і якості, які дитина напрацьовує в результаті цих дій, ми наповнюємо його енергією бажання продовжувати діяти, а значить, продовжувати розвиватися. Розуміючи, що нам важливий не стільки результат, скільки сама дія, дитина перестає хвилюватися і переживати за результат, він починає отримувати задоволення від самого процесу і, таким чином, без особливих зусиль досягає позитивного результату.
Комплімент за завершення дії
— Степане, який ти в нас цілеспрямований, який грунтовний  хлопець. Рік проходив в секцію, у тебе іноді не виходило, але ти продовжував ходити. І ось тебе запросили в основний склад. Ти всього досягнеш, чого захочеш в житті, коли все будеш, як зараз, доводити до логічного завершення.
— Кирило, який ти грунтовний, як ти вмієш тримати слово. Сказав, що будеш два рази на тиждень до літніх канікул їздити до бабусі, і жодного разу не підвів нас. Бабуся так зворушило твоїм увагою і турботою, що вирішила віддячити тобі за це, і подарувати   на   закінчення навчального року велосипед. Ти вмієш доводити почату справу до кінця, ти дуже грунтовна дитина.
І на цьому етапі компліменту результат — не головне. Головне для дитини — вміти довести розпочату справу до логічного завершення. Але це рішення має прийняти сама дитина, а не батьки. Завдання дорослих через комплімент допомогти дитині виконати свою обіцянку, завершити справу, а якщо й отримати результат, то зовсім не обов’язково той, який планувався. «Мамо, вчителька сьогодні задала нам написати рядок паличок. Вони в мене криві якісь виходять. Дай мені листочок, я спочатку п’ять рядків на чернетці напишу, а потім у зошиті ». Навіть якщо після п’яти написаних рядків, коли рука в дитини втомиться, і палички будуть виходити криві, ніж раніше, — хіба його праця й старанність не заслуговують на комплімент?
Комплімент — досить простий і дуже ефективний спосіб морального заохочення. І все ж головна його цінність полягає в тому, що за його допомогою можна посилити і напрацювати у дитини якості, які зроблять його більш цілісної гармонійною особистістю. У компліменті укладена величезна користь і для дорослого. Ми можемо побачити в людині лише ті якості, які присутні в нас самих. Пам’ятаєте, у дітей є прислів’я: «Хто як обзивається, той так і називається»? Тому кожен комплімент — це, насамперед, робота над собою. Помічаючи позитивні якості та зміни в іншій людині, ми й самі змінюємося в кращу сторону.
Комплімент — це перший крок для напрацювання такої якості як любов до себе, для формування позитивного мислення. Він допомагає стати більш уважним до оточуючих людей і, в першу чергу, до своїх близьких і коханих людей. За допомогою компліменту якісно поліпшуються взаємини з дитиною, ростуть взаємна любов і взаєморозуміння.
Коли ми говоримо компліменти, важливо, щоб вони були спрямовані на різні якості дитини, допомагали йому стати цілісною гармонійною особистістю. Якщо весь час акцентувати увагу на одних і тих самих якостях, можна перетворити його на недолік. Адже недолік — це будь-яка якість,  проявлена максимально. Якщо весь час захоплюватися тим, як дитина класно придумує різні веселі історії, як цікаво він фантазує, як уміє розповідати байки, дитина стане брехуном і базікою.
Комплімент, на відміну від схвалення і похвали, потрібний і важливий не тільки тоді, коли нам подобаються дії дитини, але частіше тоді, коли ми зацікавлені у формуванні та розвитку його якостей, навичок, умінь. Тому комплімент допомагає стати більш уважним до іншої людини, змушує задуматися про мотивацію того чи іншого вчинку людини.

 

Запись опубликована в рубрике Заходи. Добавьте в закладки постоянную ссылку.